مکانیزم غیر طبیعی درک مزه ی شیرین در روده ی افراد دیابتی

محققین دانشگاه Adelaideدریافتند که روش مزه کردن غذاهای شیرین در روده ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دچار نقص می گردد و همین مسئله در جذب  گلوکز مشکلاتی را ایجاد می نماید.

 این اولین تحقیقی است که در آن به کنترل غیر طبیعی رسپتورهای مزه ی شیرین در  روده ی انسان پرداخته شده است. این تحقیق میتواند اشاراتی  برای گستره ای از مشکلات سلامت و تغذیه دربیماران دیابتی بهمراه داشته باشد.

 دکتر Youngمی گوید :جوانه های چشایی تنها راهی است که بدن بوسیله ی آن قادر به تشخیص مزه ی شیرینی می باشد. هنگامیکه ما در مورد مزه ی شیرین صبحت می کنیم توجه بیشتر افراد به مزه ی شیرین غذاها و چشیدن آن بوسیله ی زبان جلب می شود، اما دانشمندان کشف کردند که گیرنده های مزه ی شیرین درچندین جایگاه دیگر در بدن انسان وجود دارد .

دکترYoungمی افزاید: در حال حاضر ما در مورد رسپتورها یا گیرنده های طعم شیرین که در روده ی انسان وجود دارند و اختلالی که در این گیرنده ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اتفاق می افتد صبحت می کنیم.

 دراین تحقیق دکتر Youngبه مقایسه ی افراد غیر دیابتی (سالم ) با افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداخت. او دریافت که کنترل گیرنده های طعم شیرین در روده ی افراد سالم  سبب می شود که بدنشان بطورموثری جذب مولکول گلوکز را در طی 30  دقیقه بعد از قرار گرفتن درمعرض مولکولهای  گلوکز تنظیم کند. اما اختلال در این گیرنده ها موجب می شود جذب مولکولهای  گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار سریع انجام گیرد.

او می افزاید: هنگامیکه گیرنده های طعم شیرین در روده گلوکز را تشخیص دادند آنها پاسخی را تحریک میکنند که نحوه ی جذب گلوکز در روده را تنظیم می کند. مطالعات ما نشان میدهد که در بیماران دیابتی گلوکز بسیار سریع تر جذب می شود و مقدار آن از مقداری که در روده ی افراد سالم جذب می شود،بسیار بیشتر است. این موضوع نشان می دهد که دیابت تنها یک اختلال درعملکرد پانکراس وانسولین نیست و روده نقش بزرگتری را نسبت به آنچه قبلاً دانشمندان تصور می کردند در این امر بازی می کند و دلیل آن مدیریت خود بدن درجذب گلوکز است که به عمل گیرنده های مزه ی شیرین  بستگی دارد و بنظر می رسد این عملکرد درافراد مبتلا به دیابت مختل شده و بصورت غیر طبیعی  کنترل می شود.

 دکتر Youngمی گوید : برای درک بهتر این مکانیزم ها در روده نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.ما از آنچه درطی 30 دقیقه بعد از تحویل گلوکز در روده اتفاق می افتد آگاه  شدیم اما نیاز است  که از تمام اتفاقات درطول مدت هضم آگاهی یابیم. همچنین سوالاتی درمورد پاسخ بدن به شیرین کننده های مصنوعی  و گلوکز طبیعی  وجود دارد.

با کسب اطلاعات جامع تر در مورد مکانیزم های اینکار در روده دانشمندان امیدوارند که مدیریت یا درمان بهتری را درمورد دیابت در آینده اجرا کنند.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130823094219.htm